Logga in
Logga in med BankID
Villkor
PS AUCTION AB
AUKTIONS- OCH MEDLEMSVILLKOR
1. Bakgrund
1.1. Dessa auktions- och medlemsvillkor (”Villkoren”) gäller mellan dig som privatperson eller er som företag eller annan juridisk person (”Kunden”/”du”) och PS Auction AB, organisationsnummer 556632-1468 (”PS”). Genom att godkänna Villkoren blir du alternativt det företag eller annan juridisk person som du företräder registrerad medlem hos PS.
1.2. Villkoren gäller för Kundens medlemskap hos PS, för användningen av PS webbplats psauction.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”) samt för de tjänster, såsom exempelvis budgivning eller bevakning av ett föremål, som PS tillhandahåller på Webbplatsen (”Tjänsterna”). Vid köp och försäljning av föremål via Webbplatsen (”Auktionsföremål”) gäller istället PS vid var tid gällande Allmänna villkor för auktioner online, se Webbplatsen och nedan.
1.3. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden samt dess företrädare att följa Villkoren, samt godkänner att denne tagit del av informationen om PS behandling av personuppgifter enligt PS integritetspolicy (”Integritetspolicy”). Villkoren, PS Integritetspolicy och den information som PS anger på Webbplatsen utgör det fullständiga avtalet mellan Kunden och PS rörande användning av Webbplatsen och PS Tjänster.
2. Tjänsterna - budgivning
2.1. PS kan från tid till annan komma att erbjuda olika Tjänster såsom möjlighet att lägga eller bevaka bud. Sådana Tjänster kan vara gratis eller vara förenade med avgifter av olika slag. Nedan villkor gäller för PS budgivningstjänst via Webbplatsen.
2.2. En Kund som önskar delta i en budgivning på Webbplatsen får delta om denne uppfyller Villkoren. Det är inte tillåtet att delta i budgivning på Webbplatsen av egna inlämnade föremål eller att manipulera en budgivning på något sätt, exempelvis genom ombud. PS förbehåller sig rätten att avstå från försäljning, bortse från bud samt bestämma om budgivning ska göras om på grund av oklarheter om sista bud.
2.3. En Kund kan logga in och lägga ett bud på en auktion på Webbplatsen från att denna startat tills att den stänger. För varje Auktionsföremål som utropas till auktion på Webbplatsen finns ett angivet klockslag då så kallad nedräkning för auktionen startar. Om ett nytt bud läggs av en Kund inom tre (3) minuter från denna tid så fortsätter auktionen och auktionstiden förlängs med ytterligare tre (3) minuter. När budgivningen har varit avstannad i tre (3) minuter, så är auktionen avslutad. Tid för auktionsslut är av denna anledning rörlig och kan inte förutses. Information om pågående auktioner tillsammans med preliminära avslutsdatum återfinns på Webbplatsen.
2.4. Samtliga bud är bindande för Kunden. Ett avgivet bud kan därför inte återkallas, förutsatt att tvingande konsumenträttslig lagstiftning inte föreskriver annat i relation till Kund som är konsument. Observera att ångerrätt i de flesta fall inte kommer gälla för lagt bud, se mer information om detta nedan under punkt 8.
2.5. Den budgivningstjänst som PS tillhandhåller har PS utvecklat över tid genom omfattande investeringar. PS investerar vidare löpande tid och pengar i att utveckla budgivningstjänsten. Om Kunden använder PS budgivningstjänst och lämnar vinnande bud utgår därför en avgift för nyttjande av själva budgivningstjänsten. Avgiften för tjänsten avser att täcka PS kostnader för budgivningstjänsten såsom gjorda investeringar i tjänsten, kostnader för programmerare, IT-support, driftskostnader och andra kostnader som är nödvändiga för att tjänsten ska kunna tillhandhållas. Avgiften för tjänsten ska betalas i enlighet med den princip och de belopp som anges på Webbplatsen. Avgiften för tjänsten kan variera i storlek beroende på vilket Auktionsföremål det rör sig om. En Kund är skyldig att betala avgiften för tjänsten även om köpet av det aktuella Auktionsföremålet av någon anledning inte fullföljs av Kunden. PS bjuder på avgiften för tjänsten för Kund som inte vinner budgivningen av ett Auktionsföremål. Gällande avgifter för tjänsten framgår på Webbplatsen. Betalning av avgiften för tjänsten till PS genomförs i enlighet med PS vid var tid gällande Allmänna villkor för auktioner online, se Webbplatsen och nedan.
2.6. Ett Auktionsföremål som bjuds ut till auktion på Webbplatsen har getts ett lägsta pris som PS är villig att sälja Auktionsföremålet för (”Reservationspriset”). Kunden ska lägga ett bud som motsvarar det högsta belopp som Kunden är villig att betala för Auktionsföremålet (“Bud”). En Kund som vill lägga ett Bud ska följa instruktionerna på Webbplatsen. PS erbjuder olika budstrategier. Beroende på vald budstrategi så kommer PS när en Kund lägger ett Bud som överstiger Reservationspriset automatiskt att starta en budbetjänt som bjuder, så förmånligt som möjligt, för Kundens räkning upp till Budet. Detta kan även inträffa under Reservationspris beroende på vald budstrategi. Se Webbplatsen för mer information om PS budstrategier. Det vinnande budet kan därför bli lägre än det angivna Budet. Se Webbplatsen för mer information om Bud och dess funktion. PS förbehåller sig rätten att ta bort Auktionsföremål från Webbplatsen under pågående budgivning.
2.7. Det högst angivna budet vinner. Om två lika höga bud har angivits vinner den Kund vars bud registrerats först hos Tjänsten. Efter avslutad auktion har den Kund som avgivit det högsta budet alltid ingått ett bindande avtal med PS, förutsatt att PS godkänt Kundens bud genom att skicka en faktura till Kunden eller annars bekräftar budet i enlighet med punkten 2.9 nedan. Tillämpliga villkor för köp framgår av PS vid var tid gällande Allmänna villkor för auktioner online. Om inte Reservationspriset har uppnåtts gäller vad som framgår av punkten 2.8 nedan.
2.8. Om ett Auktionsföremål inte har uppnått sitt Reservationspris förbehåller sig PS rätten att inte acceptera Kundens bud, utan istället lägga ut Auktionsföremålet till försäljning igen utan föregående kontakt med Kunden som har lagt det högsta budet. Om Kundens bud har godkänts av PS skickas en faktura till Kunden utan inledande kontakt med PS. Skickad faktura är alltså som ett godkännande av budet från PS sida. Fakturan skickas till den e-postadress som Kunden har angivit vid registrering och finns tillgänglig att ladda ner på Kundens egen sida på Webbplatsen.
2.9. Efter auktionen kontaktar PS den Kund som vunnit budgivningen i enlighet med punkten 2.7, normalt inom tre (3) arbetsdagar, via e-post eller telefon för att bekräfta budet. Detta sker normalt genom att PS skickar en faktura till Kunden. Betalning av köpet genomförs i enlighet med PS vid var tid gällande Allmänna villkor för auktioner online. Vinnande Kund är skyldig att finnas tillgänglig på telefon samt läsa sin e-post efter auktionsavslutet. I de fall PS inte kan få kontakt med den vinnande Kunden trots upprepade försök, har PS rätt att debitera avgiften för tjänsten samt erbjuda andra Kunder att köpa Auktionsföremålet, såvida inget annat anges.
3. Användarkonto samt kunduppgifter
3.1. För att kunna utnyttja Tjänsterna, exempelvis lägga ett bud på Webbplatsen, måste Kunden vara registrerad och inloggad på Webbplatsen, antingen som privatperson eller som företag. Att registrera sig som Kund på Webbplatsen är gratis. Kunden registrerar sig genom att fylla i sina uppgifter på Webbplatsen och erhåller därefter ett användarkonto. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständigt ifyllda och ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om PS behandling av personuppgifter finns i PS Integritetspolicy.
3.2. Om ett företag eller annan juridisk person registreras som Kund krävs att en fysisk person med behörighet att binda den juridiska personen till Villkoren, använda Tjänsterna och ingå avtal för den juridiska personens räkning på Webbplatsen också är kontaktperson. Webbplatsen är inte tillgänglig för, och får inte användas av, personer under 18 år eller som av annan orsak har begränsad rättshandlingsförmåga eller av temporärt eller definitivt avstängda Kunder.
3.3. Kunden åtar sig att se till så att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Om Kunden använder BankID för inloggning ska Kunden se till att ingen obehörig får tillgång till det. Kunden ska omgående anmäla till PS om det kan misstänkas att obehörig känner till Kundens lösenord eller kommit över Kundens BankID. Kunden ansvarar för handlingar, såsom budgivningar och köp som gjorts med dennes inloggningsuppgifter.
3.4. Om PS misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har PS rätt att stänga av Kunden. PS har även rätt att oavsett anledning tilldela Kunden nya inloggningsuppgifter.
3.5. PS är inte ansvarigt för förluster orsakade till följd av otillåten användning av en Kunds inloggningsuppgifter eller användarkonto under förutsättning att PS inte gjort sig skyldig till försummelse.
4. Meddelanden
4.1. Meddelanden från PS till Kunden sänds till den e-postadress som finns registrerad på Webbplatsen. Meddelanden från Kunden till PS ska sändas på sätt som anges på Webbplatsen.
4.2. Meddelanden som sänts per e-post anses ha lämnats till den andra parten omedelbart efter erhållandet av bekräftelse om mottagen sändning. Meddelanden som sänts med ordinarie post anses ha kommit den andra parten tillhanda tre (3) dagar efter avsändandet.
5. Teknik
5.1. PS kan tyvärr inte garantera att Webbplatsen kommer att vara felfri eller ostörd, att fel kommer åtgärdas eller att Webbplatsen eller de servrar som tillgängliggör Webbplatsen är fria från skadliga komponenter. Tekniska störningar orsakade av speciellt underhållsarbeten, vidareutveckling och/eller andra störningar kan begränsa och/eller tidvis förhindra möjligheterna för Kund att använda Webbplatsen eller att data går förlorade. PS ansvarar inte för tillgängligheten hos Tjänsterna och kan inte garantera att tekniska störningar eller dataförluster inte förekommer.
5.2. Webbplatsen kan komma att drabbas av driftstörningar enligt ovan. PS förbehåller sig rätten att senarelägga datum och tid för auktionsavslut efter oväntade driftstörningar, inkluderat men inte begränsat till fel i internetuppkoppling till server, dataintrång eller serviceavbrott hos leverantör. PS ansvarar således inte för eventuell överbelastning på Webbplatsen och dess konsekvenser. PS ansvarar inte för skador eller fel i sina eller övrigas datorutrustning och/eller program som påverkar deltagandet i PS auktioner.
5.3. Ovanstående gäller dock inte om grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger.
6. Immateriella rättigheter
6.1. Webbplatsen och Tjänsterna, dess innehåll och samtliga immateriella rättigheter som skyddar dessa ägs av PS. Webbplatsen och dess innehåll skyddas av upphovsrätt och databasskydd (katalogskydd). Otillåten användning eller kopiering av hela eller delar av Webbplatsen samt Tjänsterna kan utgöra olovligt immaterialrättsligt intrång och resultera i skadeståndsansvar.
6.2. PS, PS ONLINEAUKTIONER.SE, PS ONLINEAUCTIONS.COM, PS AUCTION.SE, PS AUCTION.EE, PS AUCTION.DK, PS AUCTION.FI och PS AUCTION.COM samt därtill relaterade logotyper utgör PS varumärken och/eller domännamn. Användning av varumärkena får endast ske efter PS skriftliga godkännande och efter sådant godkännande endast i enlighet med PS instruktioner.
7. Avtalstid
7.1. Dessa Villkor träder i kraft när Kunden har registrerat sig på Webbplatsen och gäller tills vidare. Kunden har rätt att när som helst säga upp sitt medlemskap hos PS. Vid uppsägning fortsätter Villkoren att gälla för sådana handlingar, exempelvis budgivning, som Kunden genomfört innan uppsägningen.
7.2. En Kund som har avstängts från Webbplatsen av PS har inte rätt att återregistrera sig eller använda tjänsten via en annan Kunds inloggning, utan PS föregående skriftliga samtycke. PS har rätt att, efter eget gottfinnande, besluta om att upphöra med att tillhandahålla Webbplatsen och Tjänsterna eller del av dessa.
8. Ångerrätt för konsumenter
8.1. Vad som sägs i denna punkt 8 gäller för konsumenter.
8.2. I vissa fall gäller inte ångerrätten. Så är fallet om avtalet avser en tjänst som fullgjorts, om Kund som är konsument uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och att Kunden har gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts. När Kunden deltar i en auktion på Webbplatsen genom att lägga Bud, utnyttjar Kunden en tjänst (budgivningstjänsten) som också fullgörs genom att Kunden lämnar Bud i en auktion under pågående ångerfrist. När Kunden använder denna tjänst kommer Kunden kunna lämna sitt uttryckliga samtycke till att tjänsten börjar utföras och att Kunden inte har någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts (d.v.s. så snart Budet har lämnats). Nedan information om ångerrätt är därför i de flesta fall inte aktuell vid nyttjande av PS budgivningstjänst, däremot kan den vara av relevans för andra Tjänster som PS från tid till annan kan komma att erbjuda Kunden.
8.3. Konsumenter har enligt gällande konsumentlagstiftning ångerrätt i fjorton (14) dagar från den dag avtal om en tjänst ingås. Om Kunden vill utnyttja ångerrätten, innan ångerfristen har löpt ut, ska Kunden skicka ett klart och tydligt meddelande till PS. För en smidig hantering rekommenderar PS Kunden att kontakta PS på det sätt som beskrivs på Webbplatsen. Kunden ska då ange namn och annan relevant information såsom vilken Tjänst det gäller. Kunden kan också välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram, se här: Ångerblankett Konsumentverket.
8.4. För att Kunden ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det att Kunden sänder sitt meddelande om att Kunden tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen har löpt ut.
8.5. När Kunden utövar sin ångerrätt kommer PS betala tillbaka det eventuella belopp som Kunden betalat för den ångrade tjänsten. På det belopp som ska återbetalas för en ångrad tjänst har PS rätt att dra av en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan Kunden utövade ångerrätten förutsatt att Kunden begärt att tjänsten ska börja utföras under ångerfristen.
8.6. PS betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum PS tog emot Kundens meddelande om utövande av ångerrätten. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, om inte annat överenskommits eller om det finns hinder för sådan återbetalning.
9. Ändring av villkor
9.1. PS kan komma att ändra Villkoren, Tjänsterna och priserna för dessa, samt innehållet på Webbplatsen från tid till annan. Vid betydande förändringar av dessa Villkor kommer Kunden informeras innan denne loggar in på Webbplatsen. Detta gäller dock inte om ändringen beror på förändringar i lag, författning eller myndighets beslut, om ändringen måste gälla omgående.
9.2. Om inte PS och Kunden kommit överens om annat, träder ändring i kraft trettio (30) dagar efter att Kunden blivit informerad om sådan ändring. Om Kunden inte vill godta förändringarna i Villkoren eller Tjänsterna, inklusive prisförändring, har denne rätt att säga upp avtalet för tillgång till Webbplatsen till omedelbart upphörande. Webbplatsen stängs då ned för den Kunden och medlemskapet avslutas. Sådan uppsägning ska göras innan Kunden återigen använt Webbplatsen. PS rekommenderar att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.
10. Avstängning
Om en Kund bryter mot bestämmelserna i dessa Villkor eller om PS har anledning att misstänka att en Kund bryter mot bestämmelserna i Villkoren kan PS efter eget tycke och utan att i förväg meddela Kunden; (i) säga upp Kundens användarkonto och/eller (ii) begränsa Kundens rätt att utnyttja Webbplatsen genom att förhindra inloggning och/eller (iii) omöjliggöra tillgång till Webbplatsen.
11. Överlåtelse
PS har rätt att överlåta det avtal som regleras av dessa Villkor inklusive samtliga eller delar av därmed sammanhängande rättigheter och/eller skyldigheter, till tredje man. I händelse av överlåtelse kommer PS att meddela vem som har tagit över avtalsrelationen efter överlåtelsen genom meddelande på Webbplatsen eller via e-postmeddelande. Om PS överlåter Villkoren till tredje man har denne rätt att tillhandahålla samma eller liknande tjänster på en annan webbsida. En Kund kan inte överlåta sitt avtal med PS utan föregående skriftligt medgivande.
12. Tillämplig lag och tvist
12.1. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor och Webbplatsen i övrigt ska tolkas i enlighet med svensk lag och i första hand lösas genom förhandlingar mellan parterna. I de fall parterna inte når en överenskommelse, ska tvisten avgöras av svensk domstol.
12.2. Vid tvist med Kund som är privatperson följer PS beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Kund som är privatperson kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som nås via http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
ALLMÄNNA VILLKOR FÖR
AUKTION ONLINE FÖR KONSUMENTER
1. Bakgrund
1.1. Dessa allmänna villkor för köp via auktioner online (”Villkoren”) gäller när en konsument (”Kund”) gör ett köp via psauction.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”). Avtal ingås mellan Kund och PS Auction AB, organisationsnummer 556632-1468 (”PS”). För att kunna köpa Auktionsföremål via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. Information om PS behandling av personuppgifter finns i PS Integritetspolicy.
1.2. De föremål som säljs av PS via Webbplatsen (”Auktionsföremålen”) säljs av PS i eget namn men på uppdrag av en säljare som är en tredje part. I PS uppdrag ingår vanligtvis att värdera och upprätta en beskrivning av Auktionsföremålet vars innehåll framgår av punkten 3 i dessa Villkor (”Objektsbeskrivning”). Auktionsföremålen är vanligtvis begagnade och PS strävar efter att Objektsbeskrivningen ska vara så rättvisande som möjligt.
2. Budgivning och avgift för tjänsten
2.1. Auktionsföremålen säljs via auktion online på Webbplatsen. För att kunna delta i en auktion online på Webbplatsen måste Kunden registrera sig som medlem i enlighet med PS vid var tid gällande Auktions- och medlemsvillkor, se Webbplatsen och ovan. Utförlig information avseende PS budgivningstjänst och auktionsförfarandet återfinns i PS Auktions- och medlemsvillkor. Kund som väljer att delta i auktion på Webbplatsen ska följa PS vid var tid gällande regler och anvisningar.
2.2. Den budgivningstjänst som PS tillhandahåller har PS utvecklat över tid genom omfattande investeringar. PS investerar vidare löpande tid och pengar i att utveckla budgivningstjänsten. Om Kunden använder PS budgivningstjänst och lämnar vinnande bud utgår därför en avgift för nyttjande av själva budgivningstjänsten. Avgiften för tjänsten avser att täcka PS kostnader för budgivningstjänsten såsom gjorda investeringar i tjänsten, kostnader för programmerare, IT-support, driftskostnader och andra kostnader som är nödvändiga för att tjänsten ska kunna tillhandhållas. Avgift för tjänsten ska betalas i enlighet med den princip och de belopp som anges på Webbplatsen. Avgift för tjänsten kan variera i storlek beroende på vilket Auktionsföremål det rör sig om. En Kund är skyldig att betala avgiften för tjänsten även om köpet av det aktuella Auktionsföremålet av någon anledning inte fullföljs av Kunden. PS bjuder på avgiften för tjänsten för Kund som inte vinner budgivningen av ett Auktionsföremål. Gällande avgifter för tjänsten framgår på Webbplatsen. Betalning av avgiften för tjänsten genomförs i enlighet med punkten 6 nedan.
2.3. I de fall där Kund tagit hjälp med att anordna finansiering av sitt Auktionsobjekt så är Kunden fortsatt bunden till köpet tills dess att finansieringen i sin helhet genomförts. I de fall en påbörjad finansiering av någon anledning inte fullföljs så har PS rätt att åter fakturera kunden för sitt köp och kräva att Kunden fullföljer det.
2.4.PS skyldigheter att fullfölja köpet i enlighet med dessa Villkor uppkommer först sedan säljaren till Auktionsföremålet godkänt det vinnande budet och faktura avseende Auktionsföremålet skickats till Kund som lagt det vinnande budet eller PS annars bekräftat det vinnande budet, i enlighet med PS vid var tid gällande Auktions- och medlemsvillkor.
3. Objektsbeskrivning
3.1. Auktionsföremål som finns tillgängliga för försäljning på Webbplatsen återges i Objektsbeskrivningen, där följande information anges:
(a) grundläggande beskrivning av Auktionsföremålet och dess huvudsakliga egenskaper;
(b) vid vilken tid och plats Auktionsföremålet finns tillgängligt för eventuell visning;
(c) ett uppskattat marknadsvärde på Auktionsföremålet;
(d) hur Auktionsföremålet kan levereras (om detta är tillämpligt) alternativt hur Auktionsföremålet kan lämnas ut eller ska hämtas; samt
(e) storleken på den avgift för tjänsten som är gällande på avgivet högsta bud.
3.2. Marknadsvärdet som lämnas på Auktionsföremålet baseras på en marknadsanpassad värdering av Auktionsföremålen inför auktionen. Det pris till vilket Auktionsföremålet slutligen säljs kan väsentligen över- eller understiga marknadsvärdet. PS kan inte garantera att Kunden inte kan finna ett liknande Auktionsföremål till ett lägre pris.
3.3. Uppgifter i Objektsbeskrivning kan komma att ändras på grund av tillkommande omständigheter. Eventuella ändringar eller tillägg anslås eller meddelas vid auktionstillfället alternativt anges i Objektsbeskrivningen. I de fall en ändring kan anses vara väsentlig för Auktionsföremålets värde förbehåller sig PS rätten att ta bort Auktionsföremålet från auktionen och Webbplatsen samt rätten att eventuellt återföra Auktionsföremålet med ny Objektsbeskrivning. Om en Objektsbeskrivning har lämnats på olika språk, gäller den svenska versionen i första hand.
4. Varor med digitala delar
4.1 Om Auktionsföremålet är integrerat eller sammankopplat med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller dessa Villkor även för det digitala innehållet eller digitala tjänsten, om inget annat uttryckligen anges i dessa Villkor eller i Objektsbeskrivningen.
4.2 PS ska i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning informera om funktionen hos det digitala innehållet eller tjänsten. PS ska på egen hand eller genom leverantören av den digitala delen informera om och tillhandahålla säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar
5. Visning och undersökningsplikt innan auktion
5.1. Tid och plats för eventuell visning av Auktionsföremål aviseras i Objektsbeskrivningen. Kunden får själv bilda sig en uppfattning om utbjudna Auktionsföremål vid visning på plats och sedan bjuda efter vad Kunden själv anser Auktionsföremålet vara värt. Vid det fall en visning av Auktionsföremålet inte är möjlig ska Kunden efter bästa förmåga bedöma Auktionsföremålet bl.a. genom att studera Objektsbeskrivningen, bilder av Auktionsföremålet samt vid behov konsultera med PS.
5.2. En beskrivning av Auktionsföremålet säljs i befintligt och dess skick finns i Objektsbeskrivningen. Fel och brister kan förekomma på utbjudna Auktionsföremål. PS rekommenderar därför att Kunden noggrant undersöker och bedömer Auktionsföremålets skick och beskaffenhet såväl före köpet samt så snart Kunden har mottagit Auktionsföremålet efter genomfört köp. Avbildning av ett Auktionsföremål i auktionsförteckningen eller Objektsbeskrivningen sker främst i identifieringssyfte och bör inte ensamt användas för avgörande av Auktionsföremålets utförande eller skick. Om PS har anledning att tro att Auktionsföremålet i något avseende avviker från vad som objektivt kan förväntas av Auktionsföremålet ska PS vid köpet informera Kunden om avvikelsen. Om Kunden uttryckligen och separat har godkänt avvikelsen ska Auktionsföremålet inte anses som felaktig.
6. Avgifter och betalning
6.1. Vid budgivning och köp via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser och bud presenteras på Webbplatsen exklusive moms om inte annat uttryckligen anges. Vid köp via Webbplatsen tillkommer, utöver avgiften för tjänsten, för varje enskilt Auktionsföremål moms och andra förekommande lagstadgade avgifter på avgivet högsta bud, se Objektsbeskrivningen för mer information. Moms tillkommer även på avgiften för tjänsten.
6.2. Kunden kan betala på sätt som anges på Webbplatsen. Läs mer om våra betalsätt på Webbplatsen. PS har rätt att ta betalt av Kunden redan i samband med det vinnande budet. PS förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.
6.3. Betalning ska ske omgående efter att du vunnit auktionen, ditt bud blivit godkänt och PS skickat en faktura till din mail. Om din betalning inte görs omgående kommer PS inom tre (3) kalenderdagar skicka en påminnelse till dig. Om du trots påminnelsen inte betalar kan PS komma att skicka ytterligare en påminnelse till dig. Om betalning inte gjorts inom sju (7) kalenderdagar efter auktionens sluttid har PS rätt att kräva att köpet fullgörs. PS har i sådant fall även rätt att vid utebliven betalning häva köpet och erhålla ersättning för eventuell skada eller förlust, inklusive avgiften för tjänsten.
6.4. Uteblir betalning trots påminnelse från PS och Kunden är mer än trettio (30) dagar sen med betalning från det att betalning skulle ha skett har PS rätt att ta ut dröjsmålsränta och/eller inkassoavgift i enlighet med vad som följer av lag.
6.5. Om köpet hävs enligt punkten 6.3 ovan har PS rätten att, utan att först underrätta den vinnande Kunden, sälja om Auktionsföremålet till det utrops- och bevakningspris som PS finner lämpligt. Vid omförsäljning har PS rätt att från erhållna belopp tillgodogöra sig ersättning för fordringar samt kostnader för försäljning av Auktionsföremålet. Om försäljningspriset inte räcker till att täcka PS fordringar och kostnaden för omförsäljning ska Kunden betala mellanskillnaden.
6.6. Om Kunden befinner sig utanför Sverige skickas fakturan med tillkommande svensk moms. Momsen ska betalas till PS och återbetalas sedan till Kunden när exportdeklaration eller annan handling som styrker att Auktionsföremålet lämnat Sverige kommer PS tillhanda. För att återbetalningen av momsen ska kunna ske måste exporthandlingen vara PS tillhanda senast fjorton (14) dagar efter fakturadatum. Kunden ska även till PS insända fullständig bankinformation såsom IBAN konto, BIC/SWIFT kod samt bankens namn och adress. Kunden ansvarar för all tullhantering av Auktionsföremålet.
7. Avhämtning, undersökning och transport
7.1. Datum och tid för avhämtning av köpt Auktionsföremål anges på orderbekräftelsen, Objektsbeskrivningen eller den faktura som ställts till den vinnande Kunden. PS ansvarar inte för transport, och frakt ingår inte i ett köp av Auktionsföremålet. PS ska lämna Kunden meddelande om när Auktionsföremålet finns tillgängligt för avhämtning. Om inte annat särskilt överenskommits med Kunden ska avhämtning av Auktionsföremålet enligt denna punkt ske på den utlämningsdag som framgår av orderbekräftelsen eller Objektsbeskrivningen. För Auktionsföremål som inte avhämtats inom föreskriven tid har PS rätt att debitera en förvarings- och hanteringsavgift enligt vid var tid gällande prislista som framgår på Webbplatsen. PS kommer i så fall informera Kunden om detta innan. Om Kunden är förhindrad att hämta Auktionsföremålet på utsatt datum och tid måste Kunden kontakta PS enligt den kontaktinformation som angetts av PS.
7.2. Vid avhämtning av Auktionsföremålet ska kvitto på betalning och kopia av faktura eller betalningsbekräftelse medtas. Inropade Auktionsföremål får dock inte avhämtas innan full betalning kommit PS tillhanda.
7.3. Vid avhämtning av Auktionsföremålet bör Kunden undersöka Auktionsföremålet för att säkerställa att Auktionsföremålet inte är felaktigt. Kund som hämtar Auktionsföremål genom ombud eller transportföretag bör skriva under ett leveransgodkännande genom vilket ombudet eller transportföretaget ges mandat att för Kundens räkning undersöka och hämta Auktionsföremålet.
7.4. Om ett Auktionsföremål inte avhämtats på den utlämningsdag som framgår av orderbekräftelsen, fakturan eller Objektsbeskrivningen, har PS rätt att överföra Auktionsföremålet till ett av PS anlitat lagrings-/speditionsföretag, häva och omförsälja i enlighet med de villkor som framgår av punkt 6.3 och 6.5 ovan alternativt kassera Auktionsföremålet. Vid det fall Auktionsföremålet rör fast egendom har Kunden rätt till tillträde vid ett bestämt datum i enlighet med överenskommelse mellan fastighetsägaren och Kunden.
7.5. PS kan efter särskild överenskommelse med Kunden ordna transport av Auktionsföremål. Alla transporter, såväl inom som utom Sverige, sker då normalt med externt avtalad aktör (”Speditör”) och utförs i enlighet med Speditörens gällande regler. Beslut om Speditör kan ske först efter fullgjord betalning. Kunden blir även fakturerad för specifika transportkostnader i enlighet med Speditörens vid var tid gällande prislista som anges på Webbplatsen.
7.6. PS tar ansvar för Auktionsföremål som skadas eller kommer bort när Auktionsföremål levereras till Kunden. Vid eventuella klagomål eller anspråk hänförliga till transporten, exempelvis om Auktionsföremålet har skadats under transporten, ska Kunden omedelbart meddela detta till Speditören och till PS enligt de kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen. I det fall PS åtar sig i enskilda fall att emballera och skicka köpta Auktionsföremål, sker detta för Kundens räkning och risken för varan övergår till Kunden när Kunden har mottagit varan. Vid det fall Kunden upptäcker eventuella fel med Auktionsföremålet ska Kunden omedelbart meddela PS detta i enlighet med nedan.
8. Riskövergång
8.1. Ansvaret för Auktionsföremålet övergår från PS till Kunden så snart Kunden, eller av Kunden anlitad transportör, avhämtat Auktionsföremålet. Om Kunden använder en transportör som erbjudits av PS, t.ex. en Speditör, övergår ansvaret från PS till Kunden när Kunden har mottagit Auktionsföremålet.
8.2 Om Auktionsföremålet utgör en vara med digitala delar övergår ansvaret från PS till Kunden när Kunden ges tillgång eller åtkomst till det digitala innehållet, eller till ett medel som är lämpligt för att få tillgång till eller ladda ned det, eller när den digitala tjänsten görs tillgänglig för Kunden.
8.3. PS ansvarar inte för kostnader, skada eller följdskada som drabbat Kunden då Auktionsföremålet inte kan utlämnas av PS på dagen för avhämtning på grund av att Auktionsföremålet efter avslutad auktion blivit stulet vid platsen för avhämtning. PS ansvarar inte heller för kostnader, skada eller följdskada som drabbat Kunden då Auktionsföremålet dragits tillbaka efter avslutad auktion, oavsett anledning för detta. Vid eventuell stöld av Auktionsföremålet eller då PS dragit tillbaka Auktionsföremålet efter avslutad auktion kommer PS att återbetala det belopp Kunden betalat för Auktionsföremålet till Kunden.
9. Ansvar för fel
9.1. En beskrivning av Auktionsföremålet och dess skick finns i Objektsbeskrivningen. För fel i Auktionsföremålet som består i att Auktionsföremålet inte uppfyller avtalade egenskaper eller är i sämre skick än vad Kunden med fog har kunnat förutsätta ansvarar PS enligt nedanstående regler. PS ansvarar endast för fel enligt gällande konsumentskyddslagstiftning och en bedömning av om Kundens vara är felaktig ska alltid ske genom en jämförelse mot en likvärdig begagnad vara.
9.2. PS ansvarar inte för fel som uppkommer efter att Auktionsföremålet har avlämnats till Kunden. För varor med digitala delar ansvarar PS för fel som uppstår i den digitala delen inom tre (3) år från avlämnandet eller under den längre tid som avtalats mellan PS och Kunden avtalstiden. PS ansvarar inte för:
(a) fel, brister eller skador som framgår av auktionsförteckningen eller Objektsbeskrivningen;
(b) fel som Kunden med hänsyn till Auktionsföremålets art, pris eller ålder kunnat förutsätta; eller
(c) fel som Kunden känner till eller borde känt till, exempelvis sådant som Kunden borde uppmärksammat genom att noga läsa igenom Objektsbeskrivningen och studera de bilder som bifogats Auktionsföremålet eller sådant som Kunden märkt eller borde märkt vid sin undersökning av Auktionsföremålet enligt punkten 3 eller punkten 7.3 ovan.
9.3. PS ansvarar inte för fel som beror på att Auktionsföremålet avviker från vad som objektivt kan förväntas av Auktionsföremålet som en begagnad vara om PS vid köpet har informerat Kunden om felet och Kunden uttryckligen och separat har godkänt felet. Det innebär t.ex. att begagnade varor. inte ska anses felaktiga om felet beror på normalt slitage.
9.4. PS ansvarar vidare inte för fel om Auktionsföremålet säljs som ”reparationsobjekt”, och PS vid köpet har informerat Kunden om felet och Kunden uttryckligen och separat har godkänt felet.
9.5. Om Auktionsföremålet inte kan utlämnas efter avslutad auktion kommer PS att återbetala det belopp Kunden betalat för Auktionsföremålet till Kunden, samt även ersätta Kundens kostnader som är förenade med resa till platsen för avhämtning i enlighet med de vid var tid gällande ersättningsnivåer som framgår på Webbplatsen.
9.6. PS ansvarar inte för fel hos Auktionsföremål som sålts för Kronofogdemyndigheten, konkursbo eller på uppdrag av inkassoföretag, eller leasingföretag. Kunden avstår från rätten att göra gällande någon som helst påföljd på grund av fel hos sådant Auktionsföremål. Fel hos Auktionsföremål som sålts för konkursbo får dock göras gällande fram till att konkursen är avslutad.
10. Reklamationer
10.1. Kunden får inte åberopa att Auktionsföremålet är felaktigt om Kunden inte inom nedan angivna tidsfrister lämnar PS meddelande om felet (reklamation).
10.2. Kunden har rätt att reklamera fel som visar sig inom tre (3) år från Kundens köp av Auktionsföremålet på Webbplatsen. För varor med digitala delar kan Kunden reklamera fel inom motsvarande tre (3) år eller under den längre tid som avtalats mellan PS och Kunden. Reklamationsrätten täcker enbart varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Reklamation ska göras inom den tid som följer av gällande konsumentskyddslagstiftning.
10.3. Auktionsföremål som säljs på uppdrag av Kronofogdemyndigheten, konkursbo eller på uppdrag av inkassoföretag eller leasingföretag kan inte reklameras. Auktionsföremål som säljs på uppdrag av konkursbo kan dock reklameras fram till att konkursen är avslutad.
10.4. PS rekommenderar att reklamationer görs enligt vad som anges på Webbplatsen. Ett skriftligt meddelande om reklamation ska innehålla objektnummer och fakturanummer, vilket Auktionsföremål reklamationen avser samt en beskrivning av hur felet yttrar sig. För undvikande av missförstånd utgör ett felaktigt angivet bud inget skäl till reklamation. PS förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig.
10.5. Vid fel i ett Auktionsföremål har Kunden rätt att välja att PS antingen
(a) i första hand avhjälpa felet; eller
(b) ersätter Kunden med en ersättningsvara
10.6. Om PS inte har möjlighet att kompensera Kunden på det sätt som Kunden väljer enligt punkt 10.5 eller om Kundens val skulle medföra oskäliga kostnader för PS, ska PS kompensera Kunden genom det andra alternativet. Om inte heller det är möjligt eller medför oskäliga kostnader för PS, har PS rätt att efter eget val kompensera Kunden genom att
(a) i första hand avhjälpa felet,
(b) i andra hand utge skälig ersättning till Kunden i form av prisavdrag; eller
(c) i tredje hand ersätta Kunden med en ersättningsvara.
10.7. Vid ersättning med ersättningsvara kan PS inte garantera att Kunden kompenseras med en likvärdig ersättningsvara som Auktionsföremålet med hänsyn till att Auktionsföremålet är en begagnad vara.
10.8. PS står inte för reparationer som utförts av Kunden om denna inte i förväg godkänts av PS.
10.9. Om kompensation enligt punkten 10.5 eller 10.6 inte sker inom skälig tid från det att reklamation avseende fel som PS ansvarar för framställts, dock senast inom trettio (30) dagar, har Kunden rätt att häva köpet efter att ha meddelat PS om detta och mot återlämnande av Auktionsföremålet erhålla det belopp Kunden betalat till PS vid köpet. Någon ytterligare ersättning har Kunden inte rätt till.
10.10. Om Kunden reklamerat och det inte föreligger något fel som PS ansvarar för är PS berättigad till ersättning för sina kostnader.
11. Ångerrätt
11.1. Vid köp av ett Auktionsföremål på Webbplatsen gäller alltid fjorton (14) dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela PS detta inom fjorton (14) dagar från det att Kunden eller Kundens ombud hämtat eller tagit emot Auktionsföremålet (ångerfristen).
11.2. Ångerrätten gäller inte vid försäljning av Auktionsföremål som är fast egendom eller av andra varor som ångerrätten enligt lag inte gäller för, exempelvis livsmedel.
11.3. Om Kunden vill ångra köpet av Auktionsföremålet ska Kunden, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till PS på det sätt som anges här: Ångra köp & reklamera. Kunden ska ange sitt namn, sin adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på Auktionsföremålet i meddelandet. Kunden kan istället välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se följande länk: Ångerblankett Konsumentverket).
11.4. Vid utövande av ångerrätten har Kunden möjlighet att återlämna Auktionsföremål som köpts på Webbplatsen till Pden PS lokal som Auktionsföremålet utgått ifrån. Att återlämna ett Auktionsföremål till PS lokaler är kostnadsfritt. Utförliga instruktioner för hur Kunden gör för att utöva sin returrätt finns på Webbplatsen. Om retur sker till PS lokaler ska Kunden ta med sig kvitto på betalning och kopia av faktura eller betalningsbekräftelse.
11.5. Om Kunden vid utövande av sin ångerrätt istället väljer att skicka tillbaka Auktionsföremålet betalar Kunden returfrakten och ansvarar för Auktionsföremålets skick efter det att Kunden har hämtat eller mottagit Auktionsföremålet samt under returfrakten. Auktionsföremålet ska skickas i retur inom fjorton (14) dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till PS. Auktionsföremålet bör skickas väl emballerad och i fint skick. PS rekommenderar att returer görs till PS enligt de metoder och anvisningar som anges på Webbplatsen, du finner dessa här: Ångra köp & reklamera.
11.6. När Kunden ångrar sitt köp betalar PS tillbaka det belopp som Kunden betalat för Auktionsföremålet, inklusive standardleveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden valt något annat leveranssätt än den standardleverans genom t.ex. Speditör som PS erbjuder. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har PS rätt att dra av en summa motsvarande Auktionsföremålets värdeminskning jämfört med Auktionsföremålets ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat Auktionsföremålet i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
11.7. PS betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom fjorton (14) dagar från och med det datum PS tog emot Kundens meddelande om utövande av ångerrätten. PS får dock vänta med återbetalningen tills PS tagit emot Auktionsföremålet eller Kunden har visat att Auktionsföremålet har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning. Det tillkommer under inga omständigheter några avgifter för Kunden i samband med återbetalningen.
11.8. I enlighet med PS vid var tid gällande Auktions- och medlemsvillkor återbetalas avgiften för budgivningstjänsten inte då Kunden uttryckligen och separat har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och att ångerrätten inte gäller.
12. Särskilda villkor vid försäljning av utmätt gods
12.1. PS erbjuder även försäljning av utmätt gods för Kronofogdemyndighetens räkning på Webbplatsen. Vid försäljning av dessa Auktionsföremål gäller särskilda villkor enligt följande.
12.2. Auktionsföremålen säljs på exekutiv anbuds-/auktionsförsäljning för Kronofogdemyndighetens räkning. Kronofogdemyndigheten har rätt att inställa försäljningen eller att inställa vissa Auktionsföremål för försäljning med kort varsel. Auktionsföremålen säljs i det skick som den befinner sig i vid försäljningstillfället. Inga reklamationer eller ångrade köp beaktas.
12.3. PS gör ingen fullständig test av exekutiv försäljningsegendom och Objektsbeskrivningen på Webbplatsen är bara allmän. Kunden måste själv på visningen förvissa sig om Auktionsföremålets skick och kontrollera Objektsbeskrivningen. Auktionsföremålen kan inte godkännas vid avhämtning, utan Kunden är bunden vid sitt vinnande bud oavsett Auktionsföremålets skick.
13. Ändringar av Villkoren
13.1. PS har rätt att ändra dessa Villkor genom att meddela Kunden eller genom införande av de ändrade Villkoren på Webbplatsen. Ändringar i Villkoren gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med nytt besök på Webbplatsen där godkännandet sker elektroniskt), alternativt trettio (30) dagar efter att PS har informerat Kunden om ändringarna. PS rekommenderar att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.
14. Force Majeure
14.1. Om PS fullgörande av sina åtaganden enligt Villkoren väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständighet som PS inte kunnat råda över, såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, pandemi, terroristattack, stöld, ändrad myndighetsbestämmelse eller myndighetsingripande eller tredje man tillkommande bättre rätt, eller annan anledning som ligger utom PS kontroll, ska detta utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om PS fullgörande av Villkoren förhindras för längre tid än tre (3) månader av befrielsegrund enligt denna punkt, får Kunden häva köpet.
15. Kontakt
15.1. Vid frågor eller klagomål kan Kunden kontakta PS via info@ps.se, 0771 10 11 00 eller via PS chattfunktion på Webbplatsen.
16. Tillämplig lag
16.1. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor och Webbplatsen i övrigt ska tolkas i enlighet med svensk lag och i första hand lösas genom förhandlingar mellan parterna. I de fall parterna inte når en överenskommelse, ska tvisten avgöras av svensk domstol.
16.2. I Sverige kan du som Kund även göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du som Kund kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som nås via http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Dessa Villkor har fastställts av PS den 21-05-2024
ALLMÄNNA VILLKOR FÖR
AUKTION ONLINE FÖR NÄRINGSIDKARE
1. Bakgrund
1.1. Dessa allmänna villkor för köp via auktioner online (”Villkoren”) gäller när en näringsidkare eller annan juridisk person (”Kund”) gör ett köp via psauction.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”). Avtal ingås mellan Kund och PS Auction AB, organisationsnummer 556632-1468 (”PS”). För att kunna köpa Auktionsföremål via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren.
1.2. De föremål som säljs av PS via Webbplatsen (”Auktionsföremålen”) säljs av PS i eget namn men på uppdrag av en säljare som är en tredje part. I PS uppdrag ingår vanligtvis att värdera och upprätta en beskrivning av Auktionsföremålet vars innehåll framgår av punkten 3 i dessa Villkor (”Objektsbeskrivning”). Auktionsföremålen är vanligtvis begagnade och PS strävar efter att Objektsbeskrivningen ska vara så rättvisande som möjligt.
2. Budgivning och avgift för tjänst
2.1. Auktionsföremålen säljs via auktion online på Webbplatsen. För att kunna delta i en auktion online på Webbplatsen måste Kunden registrera sig som medlem i enlighet med PS vid var tid gällande Auktions- och medlemsvillkor, se Webbplatsen och ovan. Utförlig information avseende PS budgivningstjänst och auktionsförfarandet återfinns i PS Auktions- och medlemsvillkor. Kund som väljer att delta i auktion på Webbplatsen ska följa PS vid var tid gällande regler och anvisningar.
2.2. Den budgivningstjänst som PS tillhandahåller har PS utvecklat över tid genom omfattande investeringar. PS investerar vidare löpande tid och pengar i att utveckla budgivningstjänsten. Om Kunden använder PS budgivningstjänst och lämnar vinnande bud utgår därför en avgift för nyttjande av själva budgivningstjänsten. Avgiften för tjänsten avser att täcka PS kostnader för budgivningstjänsten såsom gjorda investeringar i tjänsten, kostnader för programmerare, IT-support, driftskostnader och andra kostnader som är nödvändiga för att tjänsten ska kunna tillhandhållas. Avgiften för tjänsten ska betalas i enlighet med den princip och de belopp som anges på Webbplatsen. Avgiften för tjänsten kan variera i storlek beroende på vilket Auktionsföremål det rör sig om. En Kund är skyldig att betala avgiften för tjänsten även om köpet av det aktuella Auktionsföremålet av någon anledning inte fullföljs av Kunden. PS bjuder på avgiften för tjänsten för Kund som inte vinner budgivningen av ett Auktionsföremål. Gällande avgifter för tjänsten framgår på Webbplatsen. Betalning av avgiften för tjänsten genomförs i enlighet med punkten 5 nedan.
2.3. I de fall där Kund tagit hjälp med att anordna finansiering av sitt Auktionsobjekt så är Kunden fortsatt bunden till köpet tills dess att finansieringen i sin helhet genomförts. I de fall en påbörjad finansiering av någon anledning inte fullföljs så har PS rätt att åter fakturera kunden för sitt köp och kräva att Kunden fullföljer det.
2.4. PS skyldigheter att fullfölja köpet i enlighet med dessa Villkor uppkommer först sedan säljaren till Auktionsföremålet godkänt det vinnande budet och faktura avseende Auktionsföremålet skickats till Kund som lagt det vinnande budet eller PS annars bekräftat det vinnande budet, i enlighet med PS vid var tid gällande Auktions- och medlemsvillkor.
3. Objektsbeskrivning
3.1. Auktionsföremål som finns tillgängliga för försäljning på Webbplatsen återges i Objektsbeskrivningen, där följande information anges:
(a) grundläggande beskrivning av Auktionsföremålet och dess huvudsakliga egenskaper;
(b) vid vilken tid och plats Auktionsföremålet finns tillgängligt för eventuell visning;
(c) ett uppskattat marknadsvärde på Auktionsföremålet;
(d) hur Auktionsföremålet kan levereras (om detta är tillämpligt) alternativt hur Auktionsföremålet kan lämnas ut eller ska hämtas; samt
(e) storleken på den avgift för tjänsten som är gällande på avgivet högsta bud.
3.2. Marknadsvärdet som lämnas på Auktionsföremålet baseras på en marknadsanpassad värdering av Auktionsföremålen inför auktionen. Det pris till vilket Auktionsföremålet slutligen säljs kan väsentligen över- eller understiga marknadsvärdet. PS kan inte garantera att Kunden inte kan finna ett liknande Auktionsföremål till ett lägre pris.
3.3. Uppgifter i Objektsbeskrivningen kan komma att ändras på grund av tillkommande omständigheter. Eventuella ändringar eller tillägg anslås eller meddelas vid auktionstillfället alternativt anges i Objektsbeskrivningen. I de fall en ändring kan anses vara väsentlig för Auktionsföremålets värde förbehåller sig PS rätten att ta bort Auktionsföremålet från auktionen och Webbplatsen samt rätten att eventuellt återföra Auktionsföremålet med ny Objektsbeskrivning. Om en Objektsbeskrivning har lämnats på olika språk, gäller den svenska versionen i första hand.
4. Visning och undersökningsplikt innan auktion
4.1. Tid och plats för eventuell visning av Auktionsföremål aviseras i Objektsbeskrivningen. Kunden får själv bilda sig en uppfattning om utbjudna Auktionsföremål vid visning på plats och sedan bjuda efter vad Kunden själv anser Auktionsföremålet vara värt. Vid det fall en visning av Auktionsföremålet inte är möjlig ska Kunden efter bästa förmåga bedöma Auktionsföremålet bl.a. genom att studera Objektsbeskrivningen, bilder av Auktionsföremålet samt vid behov konsultera med PS.
4.2. Auktionsföremålet och dess skick finns i Objektsbeskrivningen. Kunden har en undersökningsplikt av Auktionsföremålet innan auktionen genomförs på Webbplatsen. Fel och brister kan förekomma på utbjudna Auktionsföremål. Kunden ska därmed noggrant undersöka och bedöma Auktionsföremålets skick och beskaffenhet. Avbildning av ett Auktionsföremål i auktionsförteckningen eller Objektsbeskrivningen sker endast i identifieringssyfte och kan inte användas för avgörande av Auktionsföremålets utförande eller skick. Är väsentlig uppgift i auktionsförteckningen eller Objektsbeskrivningen direkt vilseledande kan detta dock utgöra grund för hävning av köpet.
4.3. PS är inte ansvarig för om Kunden försummar sin undersökningsplikt enligt ovan och ansvarar inte för sådant som Kunden märkt eller borde ha märkt om Kunden fullgjort sin undersökningsplikt.
5. Avgifter och betalning
5.1. Vid budgivning och köp via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser och bud presenteras på Webbplatsen exklusive moms om inte annat uttryckligen anges. Vid köp via Webbplatsen tillkommer, utöver avgiften för tjänsten, för varje enskilt Auktionsföremål moms och andra förekommande lagstadgade avgifter på avgivet högsta bud, se Objektsbeskrivningen för mer information. Moms tillkommer även på avgiften för tjänsten. Kunden åtar sig att själv kontrollera om momsen på aktuellt Auktionsföremål är avlyftbar i dennes verksamhet.
5.2. Kunden kan betala på sätt som anges på Webbplatsen. Läs mer om våra betalsätt på Webbplatsen. PS har rätt att ta betalt av Kunden redan i samband med det vinnande budet. PS förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.
5.3. Betalning ska ske omgående efter att du vunnit auktionen, ditt bud blivit godkänt och PS skickat en faktura till din mail. Om din betalning inte görs omgående kommer PS inom tre (3) kalenderdagar skicka en påminnelse till dig. Om du trots påminnelsen inte betalar kan PS komma att skicka ytterligare en påminnelse till dig. Om betalning inte gjorts inom sju (7) kalenderdagar efter auktionens sluttid har PS rätt att kräva att köpet fullgörs. PS har i sådant fall även rätt att vid utebliven betalning häva köpet och erhålla ersättning för eventuell skada eller förlust, inklusive avgiften för tjänsten.
5.4. Uteblir betalning trots påminnelse från PS och Kunden är mer än trettio (30) dagar sen med betalning från det att betalning skulle ha skett har PS rätt att ta ut dröjsmålsränta och/eller inkassoavgift i enlighet med vad som följer av lag.
5.5. Om köpet hävs enligt punkten 5.3 ovan har PS rätten att, utan att först underrätta den vinnande Kunden, sälja om Auktionsföremålet till det utrops- och bevakningspris som PS finner lämpligt. Vid omförsäljning har PS rätt att från erhållna belopp tillgodogöra sig ersättning för fordringar samt kostnader för försäljning av Auktionsföremålet. Om försäljningspriset inte räcker till att täcka PS fordringar och kostnaden för omförsäljning ska Kunden betala mellanskillnaden.
5.6. Om Kunden befinner sig utanför Sverige skickas fakturan med tillkommande svensk moms. Momsen ska betalas till PS och återbetalas sedan till Kunden när exportdeklaration eller annan handling som styrker att Auktionsföremålet lämnat Sverige kommer PS tillhanda. För att återbetalningen av momsen ska kunna ske måste exporthandlingen vara PS tillhanda senast fjorton (14) dagar efter fakturadatum. Kunden ska även till PS insända fullständig bankinformation såsom IBAN konto, BIC/SWIFT kod samt bankens namn och adress. Kunden ansvarar för all tullhantering av Auktionsföremålet.
5.7. PS återbetalar endast moms till Kunder utanför Sverige som är registrerade företag med en giltig utländsk adress. Kunder inom EU ska alltid uppge giltigt ”Value Added Tax” (VAT) nummer vid registrering.
6. Avhämtning, undersökning och transport
6.1. Datum och tid för avhämtning av köpt Auktionsföremål anges på orderbekräftelsen, Objektsbeskrivningen eller den faktura som ställts till den vinnande Kunden. PS ansvarar inte för transport, och frakt ingår inte i ett köp av Auktionsföremålet. Leverans ska ske Ex Works anvisad avhämtningsplats (Incoterms 2010). PS ska lämna Kunden meddelande om när Auktionsföremålet finns tillgängligt för avhämtning. Om inte annat särskilt överenskommits med Kunden ska avhämtning av Auktionsföremålet enligt denna punkt ske på den utlämningsdag som framgår av orderbekräftelsen eller Objektsbeskrivningen. För Auktionsföremål som inte avhämtats inom föreskriven tid har PS rätt att debitera en förvarings- och hanteringsavgift enligt vid var tid gällande prislista som framgår på Webbplatsen. Om Kunden är förhindrad att hämta Auktionsföremålet på utsatt datum och tid måste Kunden kontakta PS enligt den kontaktinformation som angetts av PS.
6.2. Vid avhämtning av Auktionsföremålet ska kvitto på betalning och kopia av faktura eller betalningsbekräftelse medtas. Inropade Auktionsföremål får inte avhämtas innan full betalning kommit PS tillhanda.
6.3. Vid avhämtning av Auktionsföremålet är Kunden skyldig att undersöka Auktionsföremålet för att säkerställa att Auktionsföremålet inte är felaktigt. Kund som hämtar Auktionsföremål genom ombud eller transportföretag måste skriva under ett leveransgodkännande genom vilket ombudet eller transportföretaget ges mandat att för Kundens räkning undersöka och hämta Auktionsföremålet.
6.4. Om ett Auktionsföremål inte avhämtats på den utlämningsdag som framgår av orderbekräftelsen eller Objektsbeskrivningen, har PS rätt att överföra Auktionsföremålet till ett av PS anlitat lagrings-/speditionsföretag, häva och omförsälja i enlighet med punkt 5.3 och 5.5 ovan alternativt kassera Auktionsföremålet. Vid det fall Auktionsföremålet rör fast egendom har Kunden rätt till tillträde vid ett bestämt datum i enlighet med överenskommelse mellan fastighetsägaren och Kunden.
6.5. PS kan efter särskild överenskommelse med Kunden ordna transport av Auktionsföremål. Alla transporter, såväl inom som utom Sverige, sker då normalt med externt avtalad aktör (”Speditör”) och utförs i enlighet med Speditörens gällande regler. Beslut om Speditör kan ske först efter fullgjord betalning. Kunden blir även fakturerad för specifika transportkostnader i enlighet med Speditörens vid var tid gällande prislista som anges på Webbplatsen.
6.6. Vid eventuella klagomål eller anspråk hänförliga till transporten får Kunden vända sig till Speditören direkt. PS ansvarar under inga omständigheter för sådan transport eller skador eller försening relaterade till transporten eller annan omständighet på Speditörens sida. Kunden blir även fakturerad för specifika transportkostnader i enlighet med Speditörens vid var tid gällande prislista som anges på Webbplatsen. I det fall PS åtar sig i enskilda fall att emballera och skicka köpta Auktionsföremål, sker detta för Kundens räkning och på Kundens risk. PS ansvarar inte för skador på köpta Auktionsföremål som skett under sådan transport eller för försvunna försändelser.
6.7. Äganderätten till Auktionsföremålet övergår från PS till Kunden så snart Kunden till fullo betalat för Auktionsföremålet.
7. Ansvar för fel
7.1. En beskrivning av Auktionsföremålet och dess skick finns i Objektsbeskrivningen. För fel i Auktionsföremålet som består i att Auktionsföremålet inte uppfyller avtalade egenskaper eller är i sämre skick än vad Kunden med fog har kunnat förutsätta ansvarar PS enligt nedanstående regler.
7.2. PS ansvarar inte för fel som uppkommer efter köpet. PS ansvarar inte heller för:
(a) fel, brister eller skador som framgår av auktionsförteckningen eller Objektsbeskrivningen;
(b) fel som Kunden med hänsyn till Auktionsföremålets art, pris eller ålder kunnat förutsätta; eller
(c) fel som Kunden känner till eller borde känt till, exempelvis sådant som Kunden borde uppmärksammat genom att noga läsa igenom Objektsbeskrivningen och studera de bilder som bifogats Auktionsföremålet eller sådant som Kunden märkt eller borde märkt vid sin undersökning av Auktionsföremålet enligt punkten 3 eller punkten 6.3 ovan.
7.3. PS ansvarar inte för fel som beror på att Auktionsföremålet avviker från vad som objektivt kan förväntas av Auktionsföremålet som en begagnad vara om PS vid köpet har informerat Kunden om felet och Kunden uttryckligen och separat har godkänt felet. Det innebär t.ex. att begagnade varor inte ska anses felaktiga om felet beror på normalt slitage.
7.4. PS ansvarar vidare inte för fel om Auktionsföremålet säljs som ”reparationsobjekt”, även om Auktionsföremålet har mer omfattande eller andra fel än de som angivits. PS ansvarar inte för att beskrivningar av Auktionsföremålet i auktionsförteckningen eller Objektsbeskrivningen är uttömmande avseende skador, brister eller defekter.
7.5. Om Auktionsföremålet inte kan utlämnas efter avslutad auktion kommer PS att återbetala det belopp Kunden betalat för Auktionsföremålet till Kunden, samt även ersätta Kundens kostnader som är förenade med resa till platsen för avhämtning i enlighet med de vid var tid gällande ersättningsnivåer som framgår på Webbplatsen.
7.6. PS ansvarar inte för fel hos Auktionsföremål som sålts för Kronofogdemyndigheten, konkursbo eller på uppdrag av inkassoföretag eller leasingföretag. Kunden avstår från rätten att göra gällande någon som helst påföljd på grund av fel hos sådant Auktionsföremål.
8. Reklamationer
8.1. Kunden får inte åberopa att Auktionsföremålet är felaktig om Kunden inte inom nedan angivna tidsfrister lämnar PS meddelande om felet (reklamation).
8.2. Kunden har en undersökningsplikt av Auktionsföremålet i enlighet med punkten 4 och punkten 6.3 ovan. Fel, som märkts eller bort ha märkts när Auktionsföremålet undersöktes av Kunden vid dessa tillfällen, ska reklameras genast. I övrigt ansvarar PS endast för fel som Kunden skriftligen påtalar inom femton (15) dagar från Kundens avhämtande av Auktionsföremålet.
8.3 Auktionsföremål som säljs på uppdrag av Kronofogdemyndigheten, konkursbo eller på uppdrag av inkassoföretag eller leasingföretag kan inte reklameras.
8.4. Reklamationer ska göras enligt vad som anges på Webbplatsen. Ett skriftlig meddelande om reklamation ska innehålla objektnummer och fakturanummer, vilket Auktionsföremål reklamationen avser samt en beskrivning av hur felet yttrar sig. För undvikande av missförstånd utgör ett felaktigt angivet bud inget skäl till reklamation. PS förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig.
8.5. Vid fel i ett Auktionsföremål har PS rätt att efter eget val kompensera Kunden genom att
(a) i första hand avhjälpa felet,
(b) i andra hand utge skälig ersättning till Kunden i form av prisavdrag, eller
(c) i tredje hand ersätta Kunden med en ersättningsvara.
8.6. PS står inte för reparationer som utförts av Kunden om denna inte i förväg godkänts av PS.
8.7. Om avhjälpande enligt punkten 8.5 inte sker inom skälig tid från det att reklamation avseende fel som PS ansvarar för framställts, dock senast inom trettio (30) dagar, har Kunden rätt att häva köpet och mot återlämnande av Auktionsföremålet erhålla det belopp Kunden betalat till PS vid köpet. Någon ytterligare ersättning har Kunden inte rätt till.
8.8. Om Kunden reklamerat och det inte föreligger något fel som PS ansvar för är PS berättigad till ersättning för sina kostnader.
8.9. De påföljder som följer enligt denna punkt 9 är exklusiva och de enda påföljderna Kunden har rätt till vid reklamation.
9. Ansvarsbegränsning
9.1. PS har inte något ansvar för fel utöver vad som föreskrivs ovan. PS har inte heller något ansvar för eventuella rättsliga fel. PS totala ansvar för varje Auktionsföremål är under alla omständigheter begränsat till värdet på det specifika Auktionsföremålet. PS ansvarar inte i något fall för indirekta förluster.
9.2. Till undvikande av missförstånd ansvarar PS inte i något fall för någon skada eller förlust som drabbar Kunden på grund av att Auktionsföremålet inte funnits tillgängligt för avhämtning på dagen och platsen för avhämtning, såsom t.ex. vid stöld eller då Auktionsföremålet inte längre finns tillgängligt för PS att sälja på grund av orsaker som är förknippade med Auktionsföremålets säljare. PS enda ansvar vid sådana situationer är begränsat till att betala tillbaka det belopp som Kunden eventuellt redan betalat till PS för Auktionsföremålet.
10. Särskilda villkor vid försäljning av utmätt gods
10.1. PS erbjuder även försäljning av utmätt gods för Kronofogdemyndighetens räkning på Webbplatsen. Vid försäljning av dessa Auktionsföremål gäller särskilda villkor enligt följande.
10.2. Auktionsföremålen säljs på exekutiv anbuds-/auktionsförsäljning för Kronofogdemyndighetens räkning. Kronofogdemyndigheten har rätt att inställa försäljningen eller att inställa vissa Auktionsföremål för försäljning med kort varsel. Auktionsföremålen säljs i det skick som de befinner sig i vid försäljningstillfället. Inga reklamationer beaktas.
10.3. PS gör ingen fullständig test av exekutiv försäljningsegendom och Objektsbeskrivningen på Webbplatsen är bara allmän. Kunden måste själv på visningen förvissa sig om Auktionsföremålets skick och kontrollera Objektsbeskrivningen. Auktionsföremålen kan inte godkännas vid avhämtning, utan Kunden är bunden vid sitt vinnande bud oavsett Auktionsföremålets skick.
11. Ändringar av Villkoren
11.1. PS har rätt att ändra dessa Villkor genom att meddela Kunden eller genom införande av de ändrade Villkoren på Webbplatsen. Ändringar i Villkoren gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med nytt besök på Webbplatsen där godkännandet sker elektroniskt), alternativt trettio (30) dagar efter att PS har informerat Kunden om ändringarna. PS rekommenderar att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.
12. Force Majeure
12.1. Om PS fullgörande av sina åtaganden enligt Villkoren väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständighet som PS inte kunnat råda över, såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, pandemi, terroristattack, stöld, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighetsingripande eller tredje man tillkommande bättre rätt, eller annan anledning som ligger utom PS kontroll, ska detta utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om PS fullgörande av Villkoren förhindras för längre tid än tre (3) månad av befrielsegrund enligt denna punkt 12, får Kunden häva köpet. Om Kunden häver köpet på grund av att PS inte kunnat fullgöra sina åtaganden enligt Villkoren kommer PS att återbetala det belopp Kunden betalat för Auktionsföremålet med avdrag för ersättning för avgift för tjänsten och andra skäliga kostnader PS har haft i sina försök att fullfölja sina åtaganden enligt dessa Villkor.
13. Kontakt
13.1. Vid frågor eller klagomål kan Kunden kontakta PS via info@ps.se, 0771 10 11 00 eller via PS chattfunktion på Webbplatsen.
14. Tillämplig lag
14.1. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor och Webbplatsen i övrigt ska tolkas i enlighet med svensk lag och i första hand lösas genom förhandlingar mellan parterna. I de fall parterna inte når en överenskommelse, ska tvisten avgöras av svensk domstol.
Dessa Villkor har fastställts av PS den 21-06-2022
INTEGRITETSPOLICY
1. Introduktion
PS bryr sig om din integritet. Därför strävar vi alltid efter att skydda dina personuppgifter på bästa möjliga sätt och att följa alla tillämpliga lagar och förordningar för skydd av personuppgifter. I denna policy vill vi informera dig om hur PS samlar in och behandlar dina personuppgifter.
Denna Sekretess- och cookiepolicy gäller för PS Auction AB, ("PS Auction"). PS Auction AB är ett varumärke av TBAuctions Netherlands B.V. (nedan 'TBAuctions'). För en översikt över TBAuctions varumärken, besök www.tbauctions.com
Om du är kund, besöker vår webbplats eller har kontakt med vår kundtjänst delar du dina personuppgifter med oss, exempelvis ditt namn, telefonnummer eller e-postadress. Detta är alla data som vi kan koppla till dig. Vi gör därför allt vi kan för att behandla dina personuppgifter noggrant. I denna Sekretesspolicy kan du läsa hur PS Auction hanterar dina personuppgifter.
Vi rekommenderar att du läser detta dokument noggrant. Har du några frågor? Vänligen kontakta oss t.ex. via e-post på gdpr@psauction.com. Vänligen använd inte denna e-postadress för frågor relaterade till kundtjänst. För det, vänligen kontakta vår kundtjänst här.
Denna Sekretesspolicy gäller alla personuppgifter som behandlas av PS Auction från alla som använder våra tjänster, webbplats (psauction.com) eller andra applikationer och mobila plattformar ("Plattform"), såsom våra besökare, budgivare, säljare och köpare. Policyn gäller också om du har ett användarkonto på vår webbplats samt om du representerar en säljare, köpare eller budgivare, till exempel när säljaren, köparen eller budgivaren är ett företag och du agerar som företagets kontaktperson. Dessa personuppgifter behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning, mer specifikt EU-förordning 2016/679, även känd som Allmän dataskyddsförordning (GDPR), samt eventuell framtida lagstiftning och ytterligare nationell lagstiftning.
Denna Sekretesspolicy förklarar också hur du kan begära att vi begränsar eller raderar dina uppgifter. Dessutom har du rätt att återkalla ditt samtycke, rätt att göra invändningar, rätt till dataportabilitet och rätt till tillgång. PS Auction kommer att göra sitt yttersta för att hålla din personliga information korrekt och uppdaterad. För detta behöver vi din hjälp. Har dina personuppgifter ändrats? Vänligen meddela oss dessa ändringar genom att kontakta vår kundtjänst (rätt till rättelse).
2. Vem är ansvarig för att behandla dina uppgifter?
PS Auction AB är ett privat företag enligt svensk lag, etablerat på Argongatan 6, 43153 Mölndal, Sverige, med organisationsnummer 556632-1468.
För de ändamål som beskrivs i denna Sekretess- och cookiepolicy ("Policy") anses ovanstående företag vara "personuppgiftsansvarig", som bestämmer medlen och ändamålen för insamling, lagring, utlämning, användning och andra typer av behandling av personuppgifter.
Varje hänvisning till "vi", "oss" eller "vår" i denna Policy avser PS Auction AB.
3. Vad är personuppgifter?
Personuppgifter är alla data som vi kan koppla till dig. Dessa inkluderar ditt namn, adress, postnummer, ort, telefonnummer eller e-postadress. Men även data som din IP-adress och ditt kontonummer är personuppgifter, samt annan information som är unik för dig, såsom dina bud- eller köphistorik hos PS Auction.
4. Vilka personuppgifter behandlar vi från dig?
Som en del av att skapa ett konto samlar PS Auction in personuppgifter som är nödvändiga för att tillhandahålla dig tjänster och för att genomföra avtalet med dig. De personuppgifter vi behandlar är de uppgifter som du har lämnat till oss eller som vi samlar in från dig när du besöker webbplatsen eller från en tredje part.
För att skapa ett privat konto samlar vi in och behandlar minst följande (personliga) uppgifter från dig:
För att skapa ett företagskonto samlar vi in och behandlar minst följande (personliga) uppgifter från dig:
För att skapa ett företagskonto som kund (säljare) samlar vi in och behandlar följande (personliga) uppgifter från dig:
För budgivning och för att hantera webbplatsen och innehållet samlar vi in och behandlar följande (personliga) uppgifter från dig:
För bekräftade bud och köp samlar vi in och behandlar följande (personliga) uppgifter från dig:
Vi kräver digital identifiering av våra svenska kunder via BankID för att skapa nya konton.
5. Vad är syftet med att behandla personuppgifter och baserat på vilken rättslig grund behandlas dina personuppgifter?
PS Auction kan samla in, behandla och lagra dina personuppgifter inom vissa gränser för att säkerställa att PS Auction kan fortsätta fungera optimalt. Dessa processer grundas på olika rättsliga grunder, beroende på de specifika omständigheterna. Vi hanterar dina personuppgifter med omsorg och vidtar både tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dem.
PS Auction behandlar och använder dina (personliga) data för följande ändamål:
Att ingå och genomföra en överenskommelse
PS Auction behöver vissa personuppgifter från dig för att ingå en överenskommelse med dig och för att korrekt genomföra och avsluta den (leverans). Utan dessa uppgifter kan vi inte etablera en relation med dig eller genomföra en överenskommelse.
För att hantera ditt köp behandlar vi även dina personuppgifter av följande skäl:
De nödvändiga uppgifterna samlas in under registreringsprocessen av ditt konto och fortsätter sedan under relationen mellan dig och PS Auction. PS Auction behandlar följande personuppgifter för detta ändamål:
Relevant kommunikation
Ändamål: Kommunicera relevant information till dig, inklusive att:
Personuppgifter: PS Auction behandlar följande personuppgifter för detta ändamål är dina kontaktuppgifter.
Rättslig grund: Personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att fullgöra vårt avtal med dig (artikel 6.1.b i GDPR).
Juridiska skyldigheter
Ändamål: I vissa fall behöver PS Auction dina personuppgifter för att uppfylla juridiska skyldigheter.
Till exempel kan vi använda dina personuppgifter för att bekämpa penningtvätt och terrorism, för att bistå behöriga myndigheter i deras utredningar eller för att följa skattelagar. Se mer information om respektive ändamål nedan.
Rättslig grund: Fullgöra en rättslig förpliktelse (artikel 6.1.c i GDPR).
Lagstiftning om penningtvätt och bekämpning av terrorism
PS Auction måste följa internationella lagar och förordningar, såsom de som rör bekämpning av penningtvätt. PS Auction är skyldig att förhindra, känna igen, motverka och rapportera penningtvättsmetoder. Vi är därför skyldiga att utföra KYC (Know-Your-Customer) processer vid erbjudande av våra tjänster till nya kunder.
PS Auction behandlar följande personuppgifter för detta ändamål:
Dessutom, om du vill finansiera ditt köp med PS Finance, eller om vi annars är skyldiga enligt tillämplig lag, kan vi även behandla uppgifter om ditt personnummer och information om din ekonomiska situation för att kunna göra en kreditkontroll och verifiera din identitet i samband med detta.
Bokföringslagstiftning
Behandlingen är nödvändig för att följa bokföringslagen.
Skattelagstiftning
PS Auction är skyldig att behandla sina kunders uppgifter, så att PS Auctions och kundens skattemässiga skyldigheter kan uppfyllas. PS Auction är skyldig att lämna information till skattemyndigheter och att dela dina uppgifter med dessa myndigheter. Tänk här på, men inte uteslutande, skattemyndigheterna. PS Auction behandlar följande personuppgifter för detta ändamål:
Judiciella myndigheter
PS Auction är skyldigt att assistera och informera judiciella myndigheter. Detta gäller till exempel polisen, åklagarmyndigheten, domstolar eller tillsynsmyndigheter, inklusive men inte begränsat till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) i Sverige.
Det kan innefatta all data som samlats in, behandlats och lagrats av PS Auction från dig som en del av relationen mellan dig och PS Auction.
Integritetslagstiftning
PS Auction måste också behandla dina personuppgifter för att kunna skydda din integritet på ett korrekt sätt. PS Auction måste kunna reagera på rätt sätt när du vill använda dina rättigheter eller när IMY ställer frågor till oss.
Det kan innefatta all data som samlats in, behandlats och lagrats av PS Auction från dig som en del av relationen mellan dig och PS Auction.
Marknadsföringslagen
Om du har avregistrerat dig från våra utskick lagrar vi dina kontaktuppgifter i ett ”avregistreringsregister” för att säkerställa att vi inte marknadsför oss mot dig. Detta är inga personuppgifter vi aktivt behandlar. Vi tittar alltså inte på dina uppgifter och använder dem inte till någonting förutom att säkerställa att du inte får marknadsföring från oss.
Din mailadress kommer att finnas i vårt ”avregistreringsregister” tills du ber oss plocka bort din mailadress därifrån.
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra vår skyldighet enligt marknadsföringslagen att säkerställa att du inte får utskick som du bett om att inte få, alltså för att fullgöra en rättslig förpliktelse (artikel 6.1.c i GDPR). Du behöver lämna personuppgifterna till oss, annars kan vi inte se till att du slutar få utskick från oss.
Nyhetsbrev
Användningen av dina personuppgifter för affärssyften, såsom direktmarknadsföring, omfattas av denna Integritets- och Cookie-policy.
PS Auction vill kunna nå dig som (potentiell) klient och informera dig om eventuellt intressanta auktioner. Det kan innebära att du också kan få information från andra varumärken inom PS Auction. Du kommer endast att få nyhetsbrev med information om våra auktioner baserat på ditt samtycke. De personuppgifter som PS Auction samlar in, behandlar och lagrar för detta ändamål är:
Om du inte längre önskar ta emot nyhetsbrev kan du avregistrera dig (opt-out). För att återkalla ditt samtycke kan du använda länken 'avregistrera' som du hittar längst ner i våra nyhetsbrev.
Användarkonto
Personuppgifter: För dem som har registrerat ett användarkonto behandlar vi:
Ändamål: Personuppgifterna behandlas för att hantera ditt användarkonto och underlätta din användning av webbplatsen. Dessutom sparar vi dina personuppgifter i en databas för att underlätta din (framtida) deltagande i auktion(er).
Funktion av webbplatser och appar
PS Auction samlar, efter ditt godkännande eller samtycke, information om din användning av webbplatser och appar genom cookies. Detta görs med syftet att ge dig den bästa möjliga upplevelsen som matchar dina preferenser.
Dessutom behandlar vi dina personuppgifter för följande ändamål:
Kommunikation med dig och hantering av ärenden
Ändamål: För att kommunicera med dig, hantera ärenden om du t.ex. klagar eller vi annars har en diskussion. Dina personuppgifter behandlas för att:
Personuppgifter: De personuppgifter vi behandlar är följande:
Rättslig grund: Behandlingen är nödvändig av vårt berättigade intresse att kunna kommunicera med dig och besvara dina frågor samt hantera klagomål och kunna försvara oss mot eller initiera eventuellt rättsligt anspråk (en så kallad intresseavvägning enligt artikel 6.1.f i GDPR). Enligt lag måste vi i vissa fall behandla dina personuppgifter, exempelvis om du använder någon av dina rättigheter enligt GDPR samt enligt konsumenträttslig lagstiftning. Viss personuppgiftsbehandling är alltså nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse (artikel 6.1.c i GDPR). Du kan behöva tillhandahålla oss vissa personuppgifter för att vi ska kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser.
Webbinarier och evanemang
Vi behandlar dina personuppgifter för att möjliggöra deltagande i webbinarier eller (online) evenemang.
6. Från vem behandlar vi personuppgifter och hur får vi tillgång till dessa uppgifter?
Vi behandlar personuppgifter från alla som har (haft) direkt eller indirekt kontakt med PS Auction, såsom budgivare och kunder.
Vi får uppgifterna direkt från dig när du besöker våra webbplatser eller andra applikationer och mobila plattformar, skapar ett konto och lämnar viss information samt när du kontaktar vår kundtjänst.
7. Personuppgifter som vi samlar in automatiskt
Oavsett om du deltar i någon av våra auktioner samlar vi automatiskt in viss information när du besöker våra webbplatser eller andra applikationer och mobila plattformar. Det inkluderar din IP-adress eller datum och tid då du loggade in på våra webbplatser och/eller appar.
8. Behandling av speciella personuppgifter
PS Auction kommer inte att samla in och/eller behandla några speciella kategorier av dina personuppgifter, såsom ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiösa eller filosofiska övertygelser, eller uppgifter som avslöjar medlemskap i fackföreningar, genetiska data, biometriska data för att unikt identifiera en person, uppgifter om hälsa eller uppgifter om sexuellt beteende, enligt definitionen i artikel 9 i GDPR.
Känsliga (personliga) data, såsom kreditvärdighet, krävs endast i fall av särskilda objekt på auktioner, såsom flygplan eller andra dyra varor, för att säkerställa att budgivare faktiskt kan köpa sådana objekt och för att undvika problem med betalning och leverans. I vissa fall samarbetar vi också med notarier, advokater och förvaltare för att uppfylla de lagliga kraven för överföring av äganderätt.
9. Säkerheten för dina uppgifter?
PS Auction tar säkerheten för dina personuppgifter på allvar och har därför vidtagit både tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter.
10. Hur länge behåller vi dina uppgifter?
Vi kommer inte att behålla dina personuppgifter längre än nödvändigt för ändamålet med behandlingen. Efter detta kommer uppgifterna att tas bort så snart de inte längre behövs, med beaktande av den lagliga skyldigheten att behålla data. För detta ändamål tas den lagliga grunden som utgångspunkt och lagringstiden anpassas till den period under vilken PS Auction behöver uppgifterna för att uppnå behandlingsändamålet.
För bokföringsändamål sparar vi, i enlighet med gällande redovisningslagstiftning, information om vår överenskommelse med dig i 7 år.
Om du har registrerat ett konto hos oss kommer vi att behandla alla dina personuppgifter tills du avregistrerar ditt konto hos oss eller begär att vissa uppgifter raderas. Vi granskar dock vår databas årligen för att radera konton som varit inaktiva i mer än 2 år.
11. Med vem delas dina uppgifter och överförs de utanför EU/EES?
Som utgångspunkt kommer dina uppgifter endast att behandlas av PS Auction och relevanta företag inom PS-gruppen. Vi kan också samarbeta med andra parter för att tillhandahålla dig tjänster och kommer endast att vidarebefordra information till tredje parter som faller inom följande omfattning:
För varje överlämnande kommer vi att säkerställa att nödvändiga kontraktsmässiga skyddsåtgärder finns på plats för att skydda din personliga information.
I alla fall där personuppgifter överförs inom ovanstående sammanhang till tredje parter i länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), kommer vi endast att överföra data i enlighet med tillämplig integritetsskyddslagstiftning.
I princip kommer alla data att behandlas inom EU där det är möjligt och kommer inte att utbytas med parter utanför EU. Data får endast delas av PS Auction till ett land utanför EU om mottagaren kan garantera samma skyddsnivå för data, antingen på grundval av den lagstiftning som gäller i det landet eller genom separata avtal enligt EU föreskrifter för ett bindande avtal.
12. Vilka rättigheter har du angående dina data?
Inom ramen för GDPR har du som medborgare ett antal rättigheter gentemot PS Auction. Det är trots allt dina personuppgifter. Du kan åberopa dessa rättigheter genom att kontakta oss, t.ex. genom att skicka ett e-postmeddelande till gdpr@psauction.com. Begäranden där du åberopar dina rättigheter enligt GDPR kommer att behandlas inom 30 dagar. Om vi inte kan behandla din begäran inom 30 dagar kommer vi att svara dig inom 30 dagar med anledningar till varför vi inte kunde behandla din begäran inom 30 dagar. I så fall har vi 90 dagar på oss att behandla din begäran.
Hos Integritetsskyddsmyndigheten hittar du också mer detaljerad information om när dina rättigheter gäller och vilka undantag som finns.
13. Intresseavvägningar
För vissa ändamål behandlar vi dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning som laglig grund för behandlingen. I intresseavvägningen har vi bedömt att vårt berättigade intresse att utföra behandlingen väger tyngre än ditt intresse och dina grundläggande rättigheter att inte få dina personuppgifter behandlade. Vad som är vårt berättigade intresse framgår i tabellerna ovan. Kontakta oss om du vill ha detaljerad information om de intresseavvägningar som vi har gjort.
14. Vad är cookies?
PS Auction placerar cookies i din webbläsare när du besöker någon av våra webbplatser. Cookies är små (tillfälliga) textfiler som placeras för att säkerställa optimal drift av våra webbplatser. Tack vare cookies behöver du inte ange eller ladda ner samma information varje gång du besöker oss. Det är mycket bekvämt! Dessutom hjälper cookies oss att förstå hur du använder vår webbplats så att vi kan göra den bättre och mer användarvänlig. Till exempel hjälper cookies oss att samla in vissa statistikuppgifter för statistiska ändamål och analysera antalet sidbesök samt populariteten för enskilda sidor och ämnen. Vi använder också cookies för marknadsföringsändamål.
De cookies vi använder har olika utgångsdatum. En 'sessionscookie' löper ut så snart du stänger din webbläsare, medan en 'permanent cookie' ligger kvar på din enhet under en längre period.
En fullständig översikt över de cookies vi för närvarande använder på våra webbplatser och appar kan du hitta under ditt första besök på våra webbplatser och appar i vår Cookiebot längst ner på sidan. Här kan du ge ditt tillstånd för att våra cookies ska placeras. Om du inte vill att våra webbplatser och appar ska lagra cookies på din dator kan du naturligtvis vägra våra 'preferenser, statistik och marknadsföringscookies'. I vår Cookiebot kan du också se vilka cookies vi använder.
Nödvändiga cookies
Syfte
Nödvändiga cookies, även kända som funktionella cookies, är cookies som är nödvändiga för att våra webbplatser och appar ska fungera korrekt. Dessa cookies är nödvändiga för att vår online-auktionsplattform ska fungera. Detta inkluderar cookies som låter dig logga in på våra webbplatser och appar, samt för att behandla dina bud eller komma ihåg dina favoritobjekt. Nödvändiga cookies är nödvändiga för att vår hemsida ska fungera (alltså nödvändigt för en tjänst som du uttryckligen har begärt), och inget samtycke krävs därför. Nödvändiga cookies placeras alltid.
Cookiepreferenser
Syfte
Preferenscookies gör det möjligt för våra webbplatser och appar att komma ihåg information som påverkar webbplatsens beteende och design, såsom ditt föredragna språk eller den region där du bor. Preferenscookies används också för att komma ihåg dina inställningar när du återbesöker våra webbplatser och appar i framtiden. Detta resulterar i snabbare och enklare åtkomst, till exempel eftersom du inte behöver logga in igen.
Preferenscookies hjälper dig också att välja objekt och spara dem i dina favoriter, så att du kan återkomma och titta på dem senare och bestämma om du vill buda på dem i auktionen. Preferenscookies gör det också möjligt att informera dig när en annan användare har lagt ett högre bud än du.
Preferenscookies är nödvändiga för att vår hemsida ska fungera (alltså nödvändigt för en tjänst som du uttryckligen har begärt) och du behöver därför inte samtycka till dem.
Statistikcookies (analys)
Syfte
Statistikkakor hjälper oss att förstå hur vår auktionsplattform används och hur vi kan fortsätta förbättra den genom att samla in och rapportera data anonymt.
Marknadsföringscookies (tracking)
Syfte
Vi använder marknadsföringskakor för att spåra besökare när de använder våra webbplatser och appar. Syftet med marknadsföringskakor är att visa annonser som är relevanta för den enskilda användaren. Detta gör dessa annonser mer värdefulla för utgivare och tredjepartsannonsörer. Dessa cookies kallas också spårningscookies. Spårningscookies innebär vanligtvis behandling av personuppgifter, till exempel IP-adressen.
Acceptera cookies
När du besöker våra webbplatser och appar för första gången kommer du att se vårt samtycke för cookies. Med denna kan du enkelt acceptera våra cookies. Du kan ange för vilken kategori av cookies du ger eller inte ger samtycke för oss att använda.
Till exempel, om du väljer att godkänna alla våra cookies, visar vi dig endast annonser för produkter du verkligen vill ha. Våra webbplatser och appar fungerar som förväntat. Vi använder tredjepartscookies för att komma ihåg dina intressen. Detta gör det möjligt för oss och tredje parter att visa dig annonser baserat på dina preferenser.
Nödvändiga cookies och preferenscookies är funktioner som inte kräver samtycke.
15. Radera eller inaktivera cookies
Du kan ändra inställningarna i din webbläsare för att blockera alla cookies eller endast cookies från tredjepartsleverantörer. Du kan också radera cookies som redan har lagrats i dina webbläsarinställningar. Observera dock att dessa inställningar måste ändras separat för varje webbläsare och dator du använder. Om du blockerar våra cookies kan PS Auction inte garantera att webbplatserna och apparna fungerar optimalt.
Att ändra inställningarna skiljer sig åt beroende på webbläsare. Vi har listat instruktionerna för de mest populära webbläsarna för dig:
Du kan också blockera cookies från vissa leverantörer på följande webbplatser:
YouTube
PS Auction använder sig av YouTube API Services för att visa filmklipp på sina webbsidor. Besökare som kollar på dessa filmklipp bunden till Youtubes Allmänna villkor Mer information om hur dina personuppgifter behandlas kan du läsa i Googles Integritetspolicy.
Om du har några frågor om denna integritetspolicy, någon av våra webbplatser eller din vår personuppgiftsbehandling, eller om du vill ändra den informationen, vänligen kontakta oss på gdpr@psauction.com eller genom att skicka ett brev till: Argongatan 6, 43153 Mölndal, Sverige.
Dessa Villkor har fastställts av PS den 29-11-2024