Blanketter
- Omställning av faktura / Authorisation of amendment of invoice
- Ångra köp - För privatpersoner / Regret a purchase
- Reklamera - För företag / Complaints - Company
- Reklamera - För privatpersoner / Complaints - Consumer
- Återbetalning av moms (export) / VAT-refund (export)
Om auktionerna
Hur blir jag medlem?
Klicka in på rubriken Registrera dig och fyll i dina uppgifter. Att registrera sig som budgivare är gratis. Glöm inte att läsa igenom villkoren för onlineauktioner. Du måste godkänna dessa villkor för att kunna registrera dig. För att kunna delta i onlineauktionerna måste du ha fyllt 18 år.
Hur fungerar listfunktionen?
Varje objekt har en knapp märkt ”Lägg i min lista” trycker du på den så får du upp en egen lista på dessa objekt. För att kunna skapa en egen lista behöver du vara inloggad. Du hittar din personliga lista vid filtreringen i mitten på förstasidan.
Kan jag se avslutade auktioner?
Du kan se de objekt som du själv har bjudit på under Mitt PS och Mina avslutade auktioner. Det går endast att se de avslutade auktioner som du deltagit i.
Kan jag se mina fakturor?
Ja det gör det. Logga in på ditt PS konto och gå in på Mitt PS. Där finner du en flik “Mina fakturor” där du kan se alla dina fakturor.
Om mitt konto
Jag har skapat ett konto men har inte fått mitt aktiveringsmejl
Se om mejlet har hamnat i din skräppost, det kan hända att din e-postklient inte gillade vårt mejl och slängde det bland skräpposten.
Jag har kollat skräpposten men hittar inget där
Det kan vara så att din inkorg är full, i så fall kan det vara så att vårt aktiveringsmejl inte fått plats och därmed avvisats. Ta då bort lite gamla mejl och ta kontakt med oss så skickar vi mejlet på nytt.
Om din inkorg inte är full så finns risken att ett stavfel har letat sig in i e-postadressen vid registrering och vårt mejl på så sätt inte hittat fram. Då behöver adressen rättas till, kontakta oss så hjälper vi till med det.
Jag har ett företagskonto men har bytt namn och organisationsnummer. Jag skulle vilja uppdatera minna uppgifter och fortsätta använda samma konto.
Om företaget bara har bytt namn men organisationsnumret är det samma så är det inga problem. Kontakta bara kundtjänst via denna länk och ange vad du vill byta till. Glöm inte att uppge ert kundnummer. Du finner detta på Mitt PS under "Mina uppgifter”.
Om organisationsnumret har ändrats så behöver ett nytt konto skapas.
Hur ändrar jag mina uppgifter i min profil?
Logga in på ditt konto, gå till “mina uppgifter” och där kan du ändra epost, adress, telefonnummer m.m.. Du måste skriva in ditt lösenord för att ändringen ska uppdateras.
Budgivningen
Med hur mycket måste jag höja mitt bud?
Mellan 0 och 19 999 kr är den minsta höjningen 100 kr. Mellan 20 000 och 99 999 kr är den minsta höjningen 1 000 kr. Mellan 100 000 och 499 999 kr är den minsta höjningen 2 000 kr. Mellan 500 000 och 999 999 kr är den minsta höjningen 5 000 kr. Från 1 miljon och uppnått är minsta höjning 10 000 kr.
Vad innebär klassisk, bekväm eller aktiv budgivning?
- Klassisk: Ditt bud sköts helautomatiskt av systemet oberoende av reservationspris. Målet är alltid ett bud strax över närmaste konkurrent men inte mer. Budfunktionen lägger automatiskt bud åt dig upp till ditt maxbelopp. Minimumintervallerna varierar mellan auktionsobjekt.
- Bekväm: Fungerar som ett klassiskt bud med den stora skillnaden att algoritmen tar hänsyn till både budgivare samt reservationspris. Bra om du vet att du bjuder högt och vill slippa småbudandet under reservationspris.
- Aktiv: Budet blir det du lägger och är helt manuellt. Bra att använda när du vill lägga in en smash och ta hem budgivningen, men kräver övervakning eftersom andras autobud kan ligga högre än ditt direktbud.
Går det att ångra sitt bud?
Det går inte att ångra ett lagt bud, alla bud är bindande. Detta gäller både privatpersoner och företagare.
Varför ändras sluttiden på auktionen?
Varje objekt har en specifik sluttid som samtidigt är rörlig. Om ett bud läggs inom tre (3) minuter innan sluttiden förlängs auktionen så det är tre (3) minuter kvar igen. Det medför att du som budgivare får möjlighet att följa budgivningen och större chans att kamma hem objektet.
Vad betyder reservationspris?
Egendom som bjuds ut har ett reservationspris. Det högsta bud som avgivits kontrolleras alltid mot reservationspriset. Reservationspriset bestäms av säljaren (den person eller det företag som lämnat in objektet till försäljning) och är det lägsta pris som denne kan tänka sig för att godkänna en försäljning av objektet.
Är budet bindande trots att reservationspriset inte är uppnått?
Budet är alltid bindande oavsett om reservationspriset är uppnått eller inte.
Hur vet jag om reservationspriset är uppnått?
När reservationspriset är uppnått meddelas detta i objektsbeskrivningen.
Vad händer efter auktionen om reservationspriset är uppnått?
Om reservationspriset är uppnått när auktionen avslutas så har den som lagt det högsta budet vunnit objektet. En faktura skickas då till vinnarens e-postadress, den går även att ladda ner under Mitt PS om du är inloggad.
Vad händer efter auktionen om reservationspriset inte är uppnått?
Då inleds en förhandlingsfas som beskrivs nedan. Samma information skickas även ut till kund i ett separat mejl.
-
Säljaren godkänner ditt bud och vi skickar ut en faktura till dig inom tre (3) arbetsdagar utan att du först kontaktas.
Fakturan kommer till den e-postadress du angett vid registreringen och finns även att ladda ner på Mitt PS. -
Säljaren önskar förhandla med dig: en handläggare från PS Auction ringer då upp dig för att förhandla om priset inom tre (3) arbetsdagar från auktionsavslutet. Om förhandlingen inte leder till en affär har andra budgivare i efterhand möjlighet att lägga bud. Notera att om ditt bud ligger allt för långt ifrån reservationspriset så kommer vi antagligen inte att kontakta dig.
-
Säljaren godkänner INTE ditt bud. PS Auction har då inte längre möjlighet att förmedla försäljningen av det aktuella objektet vid detta säljtillfälle. Blir du inte kontaktad inom tre (3) arbetsdagar gäller detta alternativ.
Kontaktar ingen på PS dig, men du är beredd att höja ditt bud så är det fullt möjligt att kontakta handläggaren själv. Kontaktinformation kan man hitta på objektet på hemsidan, samt i det REU (Reservation Ej Uppnått) mejl, ifall man inte stängt av den funktionen, vi skickat ut efter auktionsavslutet.
Vad betyder marknadsvärde?
Ett uppskattat marknadsvärde för varje objekt aviseras i objektsbeskrivningen. Marknadsvärdet är endast en uppskattning av vad objektet kan vara värt och skall inte ses som en vägledning i budgivningen. Budgivare uppmanas bjuda efter egen uppfattning om objektets värde.
Vad betyder reparationsobjekt?
Reparationsobjekt (också kallat rep. objekt) är ett objekt som är i behov av reparation, dvs det är oftast ur funktion, fungerar inte som det ska eller att vissa funktioner inte fungerar. PS ansvarar vidare inte för fel på objektet, även om Auktionsföremålet har mer omfattande eller andra fel än de som angivits. Det går inte heller reklamera ett reperationsobjekt.
Vad betyder att en maskin är en reservdelsmaskin?
Reservdelsmaskiner ingår under kategorin “reparationsobjekt”. Dessa är maskiner tänkt att plocka reservdelar från och därmed funkar de vanligtvis inte och kan vara av varierande skick. Vi rekommenderar starkt att budgivaren går på visningen och kontrollerar varan så att den uppfyller de förväntning budgivaren har på varan.
Jag har vunnit en auktion men inte fått någon faktura
Fakturor skickas ut i slutet av dagen efter alla auktioner har avslutats. De vanligaste anledningen till att man inte fått fakturan brukar vara att inkorgen är full och inte kan ta emot flera meddelanden eller att den uppgivna e-posten inte längre fungerar. Testa att ta bort gamla mejl eller att då skapa en ny e-post. För att byta den behöver du kontakta oss.
Alla fakturor går även att ladda ner på ”mitt PS” när du är inloggad.
Hittar du fortfarande inte fakturan kontakta oss så kontrollerar vi varför
Export
Varför måste jag betala moms om mitt bolag är registrerat i ett annat land?
Köpare utanför Sverige får faktura med svensk moms. Momsen skall betalas till PS Auction och återbetalas sedan till köparen när exportdeklaration eller annan handling som styrker att varan lämnat Sverige inkommit till PS. För att återbetalning av momsen skall kunna ske måste exporthandlingen vara PS tillhanda senast fjorton (14) dagar efter fakturadatum. Vänligen fyll i följande formulär där bankuppgifter anges samt exporthandlingar kan laddas upp.
PS ombesörjer inte transport eller hjälp med tullhantering, köparen skall ombesörja hela förloppet och stå för alla kostnader i samband med transport och export.
Köpa
Tillkommer det några avgifter på det vinnande budet?
En serviceavgift och moms på denna samt moms på det vinnande budet tillkommer, om inget annat uttryckligen anges.
Varför tillkommer det serviceavgift på objektet?
PS tar ansvar och ger service till våra köpare. När du köper en vara hos PS så genomgår dessa en mängd processer som syftar till att göra köpet lättare och säkrare. Den serviceavgift som vi tar ut vid varje köp är nödvändig för att kunna erbjuda alla de varor som nästan alltid säljs till väldigt fördelaktiga priser. Varje objekt är unikt därför varierar också denna avgift. Nedan ser du exempel på de olika moment som omfattas av serviceavgiften.
- PS ägandeansvar gentemot köpare
- Skadeinspektioner
- Reklamationshantering
- Exportdokumentation
- Fakturaservice
- Betalningsbevakning
- Ägarregistrering
- Transportbokning
- Transportbevakning
- Personlig service för varje objekt
- Visnings och utlämningsservice med instruktioner
Hur betalar man?
Är du högsta budgivare och ditt bud är godkänt när auktionen är avslutad skickas en faktura till din e-post. Kvitto får du från din bank.
Vår bankinfo
Bank: SEB
Bankgiro 5726-5407
SWIFT: ESSESESSXXX
IBAN: SE82 5000 0000 0500 4119 7550
Denna information finner du även i sidfoten på våra fakturor.
Kan jag ställa om min faktura till en annan köpare?
Ja, det går bra dock uppmanar vi alltid budgivare att lägga bud med den användare som är köpare av objektet för att undvika detta. För att ställa om fakturan behöver vi en fullmakt från den nya fakturamottagaren. Fullmakten hittar du här. Omställning av faktura debiteras med 100 kr exkl. moms per objekt som behövs ställas om. Omställning måste ske senast tre (3) dagar efter originalfakturans utfärdande. Vi ställer inte om fakturor som redan är betalade. Vi ställer heller inte om fakturor från företag till privatperson.
Notera att om företaget/personen som fakturan ska ställas på inte har ett konto hos oss så kommer ett sådant att skapas.
Kan jag få min samlingsfakturan uppdelad i separata fakturor?
Ja, det går bra dock kommer vi debitera 100 kr per objekt som behövs faktureras separat. Det går inte att få betalda fakturor uppdelade.
Efter avslutad auktion
När ska jag hämta de objekt jag köpt?
Köpta objekt ska hämtas på den tid och plats som anges i objektsbeskrivningen och på fakturan. Tid och plats för hämtning som anges på fakturan är i regel den enda tid då hämtning är möjlig.
Ska jag ta med mig någonting till utlämningen?
Till utlämningen tar du med dig din fakturakopia och din betalningsbekräftelse som du får från din bank. Skickar du ett ombud som ska hämta dina objekt måste ombudet ha med sig din fakturakopia och din betalningsbekräftelse. Notera att betalning skall vara PS Auction tillhanda innan utlämning kan ske. Ta även med dig bärhjälp, verktyg och emballage vid utlämningen.
Kan man få köpta objekt skickade till sig?
De objekt som finns på PS Auction uppställningsplatser i Svenljunga, Göteborg, Stockholm, Malmö och Skellefteå går i regel att få skickade till sig. För frakt från andra orter kontakta ansvarig handläggare för varje enskilt objekt. Information och priser om frakthjälp hittar du under rubriken Frakt & export.
Vad händer om jag inte hämtar i tid?
PS kan behöva frakta föremålet till en av våra lokaler, denna kostnad kommer i så fall debiteras kund. Utöver det så har PS även rätt att ta ut en förvaringavgift på 500 kr/dygn ex moms för outlöst gods.
Jag åkte till er utlämning men kunde inte få objektet jag köpt, får jag någon ersättning för den tid jag lagt ner?
PS ersätter resekostnader upp till 500 kr i de fall där vi kan ses som ansvariga. Vi ersätter däremot inte kostnader för nedlagt tid, t ex att man tagit ledigt från jobbet för att åka på en utlämning.
Fel på inhandlat objekt
Hur fungerar ångerrätten?
Som privatperson kan du använda dig av ångerrätten om du av någon anledning inte vill ha din vara. Meddela oss detta genom att fylla i en blankett inom 14 dagar efter köpet. Är du företagare gäller inte ångerrätten.
Vad gör jag om jag mottagit ett skadat gods som jag beställt från PS Auction?
Se info om skadat gods här.
Hur fungerar reklamationer?
Läs mer om reklamationer.
Har du andra frågor?